Prihlásiť sa Prihlásiť sa | Registrácia Nová registrácia
Bratislava Live | Rescue Online | Sereď Online | Reportér 24


Dnes je 23. 9. 2019, meniny oslavuje: , zajtra
RSS Export článkov
Top panel
Expedicia  Za polárny kruh 2016
Označenie inzercie
Expedicia Cernobyl 2016
Označenie inzercie
RubrikyRubriky
ATELIER MAJKO
Označenie inzercie
Vysivanie na textil
Označenie inzercie
Sherlock Holmes
Označenie inzercie
INFOSLOBODA Transparentnosť v samospráve
Označenie inzercie
Karol Voltemar  - cesta okolo sveta na bicykli
Označenie inzercie
Bratislava na fotografiách
Označenie inzercie
Videá

Unikátny historický Légiovlak sa prvýkrát ukázal na Slovensku

Monika MajkováDátum10. 12. 2015 19:15:39TémaHistória
17

Československá obec legionárska a Nadačný fond Legie 100, v spolupráci s  STM - Múzeom dopravy Bratislava, Ministerstvom obrany SR, Ministerstvom vnútra SR, Nadáciou Milana Rastislava Štefánika Bratislava,  Klubom historickej techniky Zvolen, Železnicami Slovenskej republiky a Múzejno-dokumentačným centrom Bratislava zorganizovali 1. decembra  slávnostnú prezentáciu unikátneho historického  LÉGIOVLAKU na Hlavnej stanici v Bratislave, za účasti významných hostí z Ministerstva vnútra SR, Ministerstva obrany SR, Ministerstva kultúry SR a Generálneho štábu SR.

Légiovlak bol ťahaný parným rušňom 422.0108, ktorý sa ako jediný prevádzkyschopný zachoval na území bývalého Československa. Odborná i laická verejnosť všetkých vekových kategórií, pamätníci a ich potomkovia, ale predovšetkým deti a mládež si Légiovlak mali možnosť pozrieť do konca minulého týždňa v Múzeu dopravy Bratislava. Súčasťou výstavy bolo aj množstvo dobových dokumentov a artefaktov. Posádka vlaku v dobových uniformách sprevádzala vlakom s odborným výkladom a vedela pomôcť aj s dohľadaním predka – legionára. Múzeum dopravy Légiovlak podporilo sprievodnými panelmi pod názvom Légie a Bratislava.

Légiovlak navštívil aj Marek Guspan, ktorému ďakujeme za vyhotovenie fotografií.

- - -

 

Unikátny Légiovlak je vernou replikou legionárskeho vlaku – ešalónu z obdobia rokov 1918–1920. Vlak je súčasťou projektu Legie 100, ktorý sa spustil v priebehu uplynulého roka pri príležitosti 100. výročia boja československých légií za samostatný štát. Hlavnou myšlienkou projektu je navrátiť do povedomia verejnosti odkaz zakladateľov moderného štátu.

„Máme veľkú radosť, že Légiovlak môžeme po prvýkrát ukázať na Slovensku s tak veľkým záujmom verejnosti. Vzdávame tým hold i legionárom, ktorí padli v bojoch o juhoslovenské hranice s Maďarmi v roku 1919,“ uviedol Jindřich Sitta, 1. zástupca  ČsOL a dodal: „Veľká vďaka patrí všetkým našim partnerom, bez ktorých by cesta do Bratislavy nebola možná a pevne veríme, že sa podarí zohnať prostriedky, aby sme sa na Slovensko čo najskôr vrátili a predstavili sme Légiovlak aj v ďalších mestách“.

Légiovlak tvorí 11 zrekonštruovaných vagónov v celkovej dĺžke 104 metrov a predstavuje vojenské ešalóny prepravované železnicou, ktorými sa desaťtisíce československých legionárov prepravili naprieč Ruskom po Transsibírskej magistrále, pričom pri prejazde museli bojovať s boľševikmi. Pre čo najväčšiu autentickosť a priblíženie podoby legionárskych vlakov a životných podmienok legionárov, ich bojovej činnosti a zvykov boli vybrané najčastejšie používané vagóny.  Vlak sa skladá z vozňa poľnej pošty, vozňa zvaného  tepluška, ktorý slúžil ako pojazdná kasáreň na ubytovanie vojska, zdravotného, štábneho, obrneného,  krajčírskeho, predajného, dielenského, ubytovacieho vozňa a dvoch plošinových vagónov, z nich jeden prepravuje obrnený automobil Austin. Jeden z uvedených vozňov – dielenský sa do Légiovlaku podarilo zaradiť vďaka spolupráci slovenských partnerov – Nadácie Milana Rastislava Štefánika v Bratislave a Klubu historickej techniky pri Rušňovom depe Zvolen.Jeho exteriér  predstavuje vernú rekonštrukciu historického vozňa, vyrobeného v roku 1906. Nájdené stopy po guľkách sú nemými svedkami udalostí 1. svetovej vojny a jeho interiér tvoria dve expozície. Po rekonštrukcii ďalších dvoch vozňov bude Légiovlak v roku 2016 doplnený o veliteľský a premietací vagón.

Od marca 1918 sa Československé vojsko v Rusku zabývalo vo vojenských ešalónoch. Vlaky slúžili ako pojazdná kasáreň a stali sa do roku 1920 domovom našich vojakov, ktorí ich postupne dovybavovali a zdobili. V druhej polovici roku 1918  dochádzalo k odstráneniu improvizácií, jednotlivé jednotky boli doplňované, novosformované a budovali sa aj logistické a podporné časti ako napríklad kuchyňa, pekáreň, rôzne dielne alebo sklady, ale aj nemocnice, a to predovšetkým vo vozňoch.    

Pôvodná myšlienka vytvorenia takéhoto pojazdného múzea vznikla v roku 2008. Československá obec legionárska postupne nakupovala a zrekonštruovala 11 historických vyradených vagónov.Jeden vagón dlhodobo zapožičali České dráhy, druhý, v zrekonštruovanej podobe Klub historickej techniky Zvolen. Prvé tri zrekonštruované vagóny  boli predstavené v roku 2013 na vojenskom veľtrhu IDET v Brne. V roku 2014 mal Légiovlak už sedem zrekonštruovaných vagónov a bol pristavený v Nákladovém nádraží Žižkov. Za necelé tri týždne ho navštívilo 18 000 ľudí. Od mája 2015 absolvoval Légiovlak ako pojazdná expozícia cestu po železničných staniciach Českej republiky, za tú dobu si ho prišlo pozrieť cez 70.000 návštevníkov.

 

 


Fotogaléria k článku:

17
Autor: Marek Guspan
17
Autor: Marek Guspan
17
Autor: Marek Guspan

Zobraziť všetky fotografie
17
Autor: Marek Guspan
17
Autor: Marek Guspan
17
Autor: Marek Guspan

17
Autor: Marek Guspan
17
Autor: Marek Guspan
17
Autor: Marek Guspan

17
Autor: Marek Guspan
17
Autor: Marek Guspan
17
Autor: Marek Guspan

17
Autor: Marek Guspan
17
Autor: Marek Guspan
17
Autor: Marek Guspan

17
Autor: Marek Guspan
17
Autor: Marek Guspan
17
Autor: Marek Guspan

17
Autor: Marek Guspan
17
Autor: Marek Guspan
17
Autor: Marek Guspan

17
Autor: Marek Guspan
17
Autor: Marek Guspan
17
Autor: Marek Guspan

17
Autor: Marek Guspan
17
Autor: Marek Guspan
17
Autor: Marek Guspan

17
Autor: Marek Guspan
17
Autor: Marek Guspan
17
Autor: Marek Guspan

17
Autor: Marek Guspan
17
Autor: Marek Guspan
17
Autor: Marek Guspan

17
Autor: Marek Guspan
17
Autor: Marek Guspan
17
Autor: Marek Guspan

17
Autor: Marek Guspan
17
Autor: Marek Guspan
17
Autor: Marek Guspan

17
Autor: Marek Guspan
17
Autor: Marek Guspan
17
Autor: Marek Guspan

17
Autor: Marek Guspan
17
Autor: Marek Guspan
17
Autor: Marek Guspan

17
Autor: Marek Guspan
17
Autor: Marek Guspan
17
Autor: Marek Guspan

17
Autor: Marek Guspan
17
Autor: Marek Guspan
17
Autor: Marek Guspan

17
Autor: Marek Guspan
17
Autor: Marek Guspan
17
Autor: Marek Guspan

17
Autor: Marek Guspan
17
Autor: Marek Guspan
17
Autor: Marek Guspan

17
Autor: Marek Guspan
17
Autor: Marek Guspan
17
Autor: Marek Guspan

17
Autor: Marek Guspan
17
Autor: Marek Guspan
17
Autor: Marek Guspan

17
Autor: Marek Guspan

Skryť všetky fotografie

Komentáre k článku:

Komentovať môžu:
registrovaní menom
registrovaní nickom
›VŠETCI‹

UPOZORNENIE: Zo strany vydavateľa novín ide o pokus zachovať určitú formu voľnej komunikácie – nezneužívajte túto snahu na osočovanie kohokoľvek, na ohováranie či šírenie údajov a správ, ktoré by mohli byť v rozpore s platnou legislatívou SR a EÚ alebo etikou.

Komunikácia medzi užívateľmi a diskutujúcimi ako aj ostatná komunikácia sa v súlade s právnym poriadkom SR ukladá do databázy a to vrátane loginov - prístupov užívateľov . Databáza providera poskytujúceho pripojenie do internetu zaznamenáva tiež IP adresy užívateľov a ostatné identifikačné dáta. V prípade závažného porušenia pravidel, napríklad páchaním trestnej činnosti, je provider povinný vydať túto databázu orgánom činným v trestnom konaní.

Upozorňujeme, že každý užívateľ za svoje konanie plne zodpovedá sám. Administrátor môže zmazať príspevky, ktoré budú porušovať pravidlá diskusie, prípadne budú obsahovať reklamu, alebo ich súčasťou budú reklamné odkazy. Vydavateľ novín a redakcia nezodpovedá za obsah príspevkov diskutujúcich a nenesie prípadné právne následky za názory autorov príspevkov.

Pridať komentár
Bottom panel

© bratislavalive všetky práva vyhradené. Obsah novín je chránený autorským zákonom č. 618/2003 Z.z. a medzinárodným právom.
Prepis , šírenie, či ďalšie kopírovanie tohto obsahu alebo jeho časti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu vydavateľa alebo autora článku zakázané.
Design: © Mgr. Matej Fraňo Logo a názov novín: © Miloš Majko
Noviny sú aktualizované priebežne.
Články uverejnené na bratislavalive.sk neprechádzajú jazykovou korektúrou.
Redakcia a vydavateľ novín nezodpovedá za obsah autorov jednotlivých príspevkov. Redakcia a vydavateľ nenesie prípadné právne následky za názory autorov príspevkov a príspevky v diskusiách uverejnených v novinách.

Webdesign