Prihlásiť sa Prihlásiť sa | Registrácia Nová registrácia
Bratislava Live | Rescue Online | Sereď Online | Reportér 24


Dnes je 17. 11. 2018, meniny oslavuje: , zajtra
RSS Export článkov
Top panel
Expedicia  Za polárny kruh 2016
Označenie inzercie
Expedicia Cernobyl 2016
Označenie inzercie
RubrikyRubriky
ATELIER MAJKO
Označenie inzercie
Vysivanie na textil
Označenie inzercie
Sherlock Holmes
Označenie inzercie
INFOSLOBODA Transparentnosť v samospráve
Označenie inzercie
Karol Voltemar  - cesta okolo sveta na bicykli
Označenie inzercie
Bratislava na fotografiách
Označenie inzercie
Videá

Otvorený list - Alarmujúca správa o stave autodopravy a podnikania v SR

 

UNAS - Únia Autodopravcov Slovenska

Úrad vlády Slovenskej republiky

do vlastných rúk predsedovi vlády SR

Doc. JUDr. Robert Fico, CSc. 

Námestie slobody 1

 813 70 Bratislava

 

Vec: Otvorený list - Alarmujúca správa o stave autodopravy a podnikania v SR + pozvánka

Vážený predseda vlády

Únia autodopravcov Slovenska nerozumie otáľavému prístupu pri riešení  dohodnutých bodov s rezortom dopravy, ktoré boli podpísané začiatkom marca 2014. Vzhľadom k tomu, že nie sme spokojní so stavom plnenia týchto bodov a vzhľadom k tomu, že máme vedomosť o tom, že nemáte presné informácie alebo sa k Vám mnohé informácie "nedostanú", rozhodli sme sa vyjadriť naše znepokojenie a informovať Vás touto formou.

Naša skúsenosť z intenzívnych rokovaní s rezortom dopravy a ostatných dotknutých rezortov nás presvedčila, že nepociťujeme záujem riešiť rokmi zanedbané podmienky v autodoprave. My autodopravcovia sme v dobrej viere pristúpili na zmier a neštrajkovali sme a verejné rezorty sa nám "odvďačujú" otáľavým, neodborným a neprofesionálny prístupom.

Viaceré dohodnuté body nie sú plnené. Naďalej sú autodopravcovia a ich šoféri konfrontovaní s likvidačnými pokutami a to až do výšky 1650 eur!.  Viacerí príslušníci policajných zložiek svojou šikanóznou pokutovou nadprácou konajú tak, že výsledkom je  likvidovanie vlastných autodopravcov! Verejné orgány sa k nám správajú ako k nepriateľom ale popri tom si neuvedomujú, že autodoprava tvorí viac ako 10% všetkých daňových príjmov SR a je "chrbtovou kosťou" našej ekonomiky. Mnohých tento prístup likviduje, krachujú alebo odchádzajú zo Slovenska, nakoľko podmienky v iných krajinách sú omnohopri aznivejšie. Ak nedôjde k okamžitej náprave, škody pre Slovensko môžu mať fatálne následky. Hrozí bankrot veľkého počtu slovenských firiem alebo ich odchod do inej krajiny.

V činnostiach súvisiacich s dopravou je ohrozených viac ako 60000 ľudí  a môže nastať invázia zahraničných firiem, ktoré platia dane vo svojich daňových domiciloch. Jeden stratený kamión je 15 000,- € stratených pre obnovu našich ciest a výstavbu nových úsekov ročne! Od roku 2010, kedy bolo zavedené mýto, prišlo o prácu viac ako 5000 ľudí (najmä šoférov) a viac ako 500 živnostníkov položilo podnikanie. Z pôvodného počtu 6000 autodopravcov v roku 2010 zostalo len 3500 a slovenské firmy majú minimálne o 2500 kamiónov menej! Náklady na prepravu sa len "vďaka" Mýtu zvýšili v priemere o 45%. V nadväznosti nato, došlo kzdražovaniu  v& yacute;robkov (napr. potravín) v priemernej výške 9%. Toto je následok neštandardného prostredia v Slovenskej republike a dnes vidíme jeho dôsledky, ktoré sú katastrofálne. Nie je to len dôsledok krízy ale predovšetkým zlého, dlhodobo neriešeného prostredia podnikania nielen v autodoprave. Slovenské podnikateľské prostredie nie je konkurencie schopné a začína sa to naplno prejavovať.

Sme znepokojení s návrhom výšky dane z motorových vozidiel, ktorá sa má znížiť len o cca 10% . Naša dohoda bola iná. Rovnaké podmienky ako v iných štandardných krajinách. Pre porovnanie v ČR sú sadzby viac ako polovičné, čo ma za následok, že  český podnikateľ uhradí aj o 1000,- €/ročne/kamión menej! Jednostranne navrhnuté kozmetické zníženie o cca 10% nás ani zďaleka nepriblíži do konkurencie schopného pásma. Je to nedostatočné. Taktiež žiadame možnosť dočasného odhlásenia a prihlásenia vozidiel a návesov v zjednodušenej administratívnej procedúre a to z dôvodu sezónnosti a nestál ostivyužívania viacerých vozidiel počas roka. Riziko zneužitia je totálne eliminované, nakoľko vozidlá sú permanentne monitorované.

Upriamujeme Vašu pozornosť aj na výslednú sumu nafty, ktorá je v SR dlhodobo najdrahšia. Má to za následok, že nikto nemá nevyhnutný dôvod tankovať u nás a štát tak prichádza o obrovské peniaze. Preto žiadame o vyriešenie aj tejto otázky. Vládnym rezortom sme navrhli jasné riešenia a to napr. zrušením poplatku, ktorý sa odvádza Agentúre pre núdzové zásoby ropy a ropných výrobkov. Tento poplatok v okolitých krajinách nie je alebo sa započítava k spotrebnej dani. Len u nás sa pripočítava! S tým súvisí aj nami presadzované zavedenie vrátky spotrebných daní z nafty, ktor& ;eac ute; byešte viac stimulovalo predaj nafty. Taktiež považujeme za "čudné", že Slovenský monopol, ktorý vlastní Maďarsko predáva u nás drahšie ako v ČR. Slovensko nemôže riešiť problémy iných krajín ale musí si riešiť hlavne tie svoje! A najdrahšia nafta v regióne nim nepochybne je. Keď už väčšina občanov nemá Rakúske platy, chceme aspoň Rakúske ceny nafty.

To že je situácia alarmujúca dokazuje aj nedávny prípad ohrozenia 400 pracovných miest v Humennom. Preto trváme na logickom prehodnotení osádzania zákazových značiek, ktoré mnohokrát zásadne predlžujú dĺžku trasy, čim sa absolútne popiera ekologický zmysel stavania a fungovania cestnej infraštruktúry. Riešením je aj dodatková tabuľka "TIR-TRANSIT". Pomôže to najmä našim regionálnym dopravcom.

My autodopravcovia nechceme počúvať argumentáciu, že si to štát nemôže v súčasnej dobe dovoliť, pretože ak nenastane okamžitá štandardizácia pomerov, tak zajtra môže byť neskoro. Na druhej strane upriamujeme pozornosť na vysoko neefektívnu prevádzku Mýtneho systému, ktorý spoplatňuje 4x viac cestnej siete ako je štandard v iných krajinách. Slovensko má najhorší mýtny systém na svete, nakoľko z cca 155,- mil. €/ročne až 90,- mil. € skončí na prevádzke - spoločností Skytoll a Fleetpay !

Takto neefektívnu daň nemá žiadna krajina na svete a pravdepodobne sa zapíšeme do Guinessovej knihy rekordov, avšak s hanbou pred celým svetom.  Robte s tým dačo!

Autodopravcovia neodmietajú platiť, avšak chceme aby tieto peniaze boli použité spravodlivo, teda na účel rozvoja infraštruktúry.  Výber mýtnych poplatkov ide do Národnej diaľničnej spoločnosti a.s. a nie je jasné, aký je spôsob deľby finančných prostriedkov napríklad na údržbu a obnovu ciest I. triedy, ktoré sú dlhodobo len "plátané" a zásadné opravy sa nerealizujú. Zdôrazňujeme, že na cestách I. triedy sa uskutočňuje takmer 50% prepravy a tieto cesty, za ktoré tiež platíme mýtne poplatky, patria medzi najnekvalitnejšie v celej Európe. Ich zlý stav nepriaznivo ovplyvňuje technický stav našich vozidiel, čo má za následok ďal&scar on;ie zvýšenie finančných  nákladov na opravu a údržbu našich  vozidiel.

Z tejto stručnej objektívnej správy je zrejmé, že stav je skutočne alarmujúci a žiadame okamžité riešenia. Taktiež žiadame verejnú diskusiu, teda aj priestor vo verejnoprávnych médiach, aby sa spustila seriózna verejná debata o tomto probléme, hľadali sa riešenia a odštartovala sa celospoločenská osveta.

V zmysle tradície našich poľských kolegov Vás pozývame dňa 22.6.2014 o 14:00 na valné zhromaždenie UNAS, ktoré sa bude konať vo Zvolene v KD Podborovo. Veríme, že prídete a začneme to už konečne riešiť.           

V Bratislave dňa 3.6.2014


Komentáre k článku:

Komentovať môžu:
registrovaní menom
registrovaní nickom
›VŠETCI‹

UPOZORNENIE: Zo strany vydavateľa novín ide o pokus zachovať určitú formu voľnej komunikácie – nezneužívajte túto snahu na osočovanie kohokoľvek, na ohováranie či šírenie údajov a správ, ktoré by mohli byť v rozpore s platnou legislatívou SR a EÚ alebo etikou.

Komunikácia medzi užívateľmi a diskutujúcimi ako aj ostatná komunikácia sa v súlade s právnym poriadkom SR ukladá do databázy a to vrátane loginov - prístupov užívateľov . Databáza providera poskytujúceho pripojenie do internetu zaznamenáva tiež IP adresy užívateľov a ostatné identifikačné dáta. V prípade závažného porušenia pravidel, napríklad páchaním trestnej činnosti, je provider povinný vydať túto databázu orgánom činným v trestnom konaní.

Upozorňujeme, že každý užívateľ za svoje konanie plne zodpovedá sám. Administrátor môže zmazať príspevky, ktoré budú porušovať pravidlá diskusie, prípadne budú obsahovať reklamu, alebo ich súčasťou budú reklamné odkazy. Vydavateľ novín a redakcia nezodpovedá za obsah príspevkov diskutujúcich a nenesie prípadné právne následky za názory autorov príspevkov.

Pridať komentár
Bottom panel

© bratislavalive všetky práva vyhradené. Obsah novín je chránený autorským zákonom č. 618/2003 Z.z. a medzinárodným právom.
Prepis , šírenie, či ďalšie kopírovanie tohto obsahu alebo jeho časti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu vydavateľa alebo autora článku zakázané.
Design: © Mgr. Matej Fraňo Logo a názov novín: © Miloš Majko
Noviny sú aktualizované priebežne.
Články uverejnené na bratislavalive.sk neprechádzajú jazykovou korektúrou.
Redakcia a vydavateľ novín nezodpovedá za obsah autorov jednotlivých príspevkov. Redakcia a vydavateľ nenesie prípadné právne následky za názory autorov príspevkov a príspevky v diskusiách uverejnených v novinách.

Webdesign