Prihlásiť sa Prihlásiť sa | Registrácia Nová registrácia
Bratislava Live | Rescue Online | Sereď Online | Reportér 24


Dnes je 13. 11. 2018, meniny oslavuje: , zajtra
RSS Export článkov
Top panel
Expedicia  Za polárny kruh 2016
Označenie inzercie
Expedicia Cernobyl 2016
Označenie inzercie
RubrikyRubriky
ATELIER MAJKO
Označenie inzercie
Vysivanie na textil
Označenie inzercie
Sherlock Holmes
Označenie inzercie
INFOSLOBODA Transparentnosť v samospráve
Označenie inzercie
Karol Voltemar  - cesta okolo sveta na bicykli
Označenie inzercie
Bratislava na fotografiách
Označenie inzercie
Videá

Ministerstvo vnútra predložilo návrh novely zákona o cestnej premávke

MVSR |MM| Ministerstvo vnútra SR predložilo do medzirezortného pripomienkového konania návrh novely zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke, ktorým sa zároveň novelizuje aj zákon č. 372/1990 Zb. o priestupkoch.Návrh bol predložený na základe plánu legislatívnych úloh vlády SR na rok 2015. 

Hlavným cieľomnavrhovanej novely zákona je úprava niektorých ustanovení o tzv. objektívnej zodpovednosti držiteľa vozidla na základe praktických skúsenosti od jej zavedenia do praxe, zmena sankcií za prekročenie najvyššej dovolenej rýchlosti, prijatie legislatívnych opatrení na ochranu najzraniteľnejších účastníkov cestnej premávky a prispôsobenie zákona o cestnej premávke súdnej judikatúre.V oblasti evidencie vozidiel sa menia podmienky odhlásenia vozidla na nového vlastníka pri jeho predaji a upravuje sa vyraďovanie vozidiel z úradnej moci po skončení dočasného vyradenia z evidencie.

Objektívna zodpovednosť

Rozšíri sa okruh dopravných priestupkov, za ktorých porušenie budú zodpovední držitelia vozidla  v rámci objektívnej zodpovednosti.Cez tento inštitút bude možné postihnúť aj porušenie zákazu nákladných vozidiel nad 7,5 tony predchádzať po diaľnici iné vozidlá a nedodržanie najvyššej dovolenej rýchlosti pred železničným priecestím.Zavádza sa pokuta 798 eur za prekročenie určenej rýchlosti v mieste dynamického váženia hmotnosti.  Prekročením rýchlosti sa totiž znemožňuje presné odvážanie a preťažené kamióny poškodzujú a ničia naše cesty.Upravuje sa prechod medzi objektívnou zodpovednosťou a priestupkovým konaním tak, aby sa držiteľ vozidla nemohol zbaviť zodpovednosti.

Pokuty za prekročenie rýchlosti

Navrhuje sa nová úprava sankcií za prekročenie najvyššej dovolenej rýchlosti. Sankcie budú diferencované do troch úrovni, pričom výška pokuty bude závisieť od miery prekročenia stanovenej rýchlosti.Hlavným cieľom je snaha o rýchle a efektívne vybavenie (iba samotného) prekročenia rýchlosti priamo na mieste bez toho, aby sa museli administratívne a personálne zaťažovať správne orgány. Taktiež sa tým priblížia  sankcie za priestupok sankciám v tzv. objektívnej zodpovednosti. Diferencovaním prekročenia rýchlosti do troch úrovní, pričom každá úroveň bude mať určený svoj rozsah možnej pokuty, sa umožní jasnejšie a prehľadnejšie určiť konkrétnu výšku pokuty s prihliadnutím na závažnosť priestupku.

Za najzávažnejšie prekročenia rýchlosti, v obci o viac ako 50 km/h a mimo obce o viac ako 60 km/h, sa zvyšuje horná hranica možnej pokuty, pričom sa zároveň stanovuje aj spodná hranica. V riadnom konaní bude možné uložiť pokutu od 500 do 1000 eur (v súčasnosti do 800 eur) a v blokovom a rozkaznom konaní od 250 do 800 eur (v súčasnosti do 650 eur). Pri takomto prekročení rýchlosti sa vzhľadom na závažnosť takéhoto konania ponecháva aj uloženie zákazu činnosti, a to v rozsahu od šiestich mesiacov do troch rokov.

Návrhom sa teda zvyšujú pokuty pre superturbo cestných pirátov, ktorí pôjdu v obci viac ako 100 km/h, mimo obce viac ako 150 km/h a po diaľnici viac ako 190 km/h. Ostatné pokuty ostávajú zachované.

Ochrana najzraniteľnejších účastníkov cestnej premávky

Medzi najdôležitejšie zmeny v tejto oblasti možno zaradiť zavedenie povinného nosenia prílb pre deti prepravované na cyklosedačke a na bicykli pevne spojeným tyčou s vodiacim bicyklom, umožnenie deťom do 10 rokov jazdiť na bicykli po chodníku a sprísnenie postihu pre vodičov za ohrozenie chodcov na chodníku a za ohrozenie cyklistov pri obchádzaní a predchádzaní. Deti do 12 rokoch sa nebudú môcť ako spolujazdci prepravovať na všetkých vozidlách kategórie L, ako sú motocykle, trojkolky a štvorkolky. (Súčasný zákona hovorí iba o  motocykloch.) Ďalej sa zavádzajú jasné pravidlá pre jazdu na samovyvažovacom vozidle, ako je napríklad segway, ktorých popularita rastie.

Zmena držby vozidla a evidencia vozidiel

Novela reaguje aj na prípady fiktívneho odhlásenia vozidiel na osoby, ktoré vozidlo reálne neodkúpili. V zákone pribudnú opatrenia na zabezpečenie právnej ochrany osoby, na ktorú sa držba vozidla previedla. V prípade, že nový vlastník vozidla nie je osobne prítomný pri odhlásení vozidla, polícia odhlásenie zapíše len po predložení písomného plnomocenstva s osvedčeným podpisom nového vlastníka. Plnomocenstvo sa nebude vyžadovať pri predaji vozidla blízkej osobe. Ak si nový vlastník neprihlási vozidlo na seba ani do šiestich mesiacov od odhlásenia vozidla, orgán Policajného zboru takéto vozidlo vyradí z evidencie. Vozidlo tým stratí schválenie na prevádzku v cestnej premávke a pred znovuzaevidovaním musí byť opätovne schválené na prevádzku v cestnej premávke.

Alkohol

Sprísňujú sa podmienkyna udelenie vodičského oprávnenia u tých osôb, ktoré nie sú držiteľmi žiadneho vodičského oprávnenia a boli v posledných piatich rokoch prichytení pod vplyvom alkoholu. Pôjde opreskúmanie zdravotnej spôsobilosti osobitne vo vzťahu k závislosti od alkoholu a absolvovanie odborného poradenstva. Ďalej sa navrhuje, aby držiteľ vodičského oprávnenia, ktorému psychiater zistil závislosť od alkoholu, ale posudzujúci lekár pri lekárskej prehliadke určí, že je zdravotne spôsobilý, sa podrobil odbornému poradenstvu.

Ďalšie zmeny

Navrhuje sa, aby spôsobenie dopravnej nehody, pri ktorej dôjde ku škode na majetku alebo k ublíženiu na zdraví iba voči vodičovi blízkej osobe sa mohlo prejednávať v priestupkovom konaní iba na návrh poškodenej osoby (teda nie ex offo ako v súčasnosti). Takéto priblíženie priestupkového konania k trestnému konaniu vyplýva zo súdnej judikatúry.

Precizujú sa ustanovenia o zákaze vedenia vozidla v autoškole počas zákazu činnosti a podmienky na udelenie vodičského oprávnenia. Ďalej sa opätovne zavádza zákaz státia na vyznačenom okruhu v obci.

Zákaz jazdy nákladných vozidiel nad 7,5 tony v nedeľu a deň pracovného pokoja, ktorý platí v súčasnosti od 00:00 do 22:00, sa navrhuje zúžiť na 07:00 až 22:00. Dôvodom je lepšie využitie voľnej cestnej siete, čo umožní dopravcom lepšie rozložiť pracovný čas bez negatívneho dopadu na bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky.

S vodičským oprávnením skupiny B bude možné viesť aj traktory kategórie T2 a T3 (s max. rýchlosťou do 40 km/h) a snežné skútre. Najväčšia prípustná celková hmotnosť takéhoto vozidla alebo jazdnej súpravy nesmie nepresiahnuť 3,5 tony.

Okruh vozidiel, ktoré môžu byť správcom cesty odstránené (ide prevažne o odťahy nariadené mestskou políciou), sa zužuje o tie, ktoré neoprávnene stoja na tzv. rezidentských parkovacích miestach, ktoré sú vyhradené pre neurčitý počet vozidiel spĺňajúcich podmienky uvedené na dopravnej značke. V takomto prípade sa zabráni odjazdu vozidla priestupcu napr. pomocou tzv. papuče a priestupok sa prejedná v blokovom konaní.

Účinnosť návrhu zákona sa navrhuje od 1. januára 2016.

 

 

 

 


Komentáre k článku:

Komentovať môžu:
registrovaní menom
registrovaní nickom
›VŠETCI‹

UPOZORNENIE: Zo strany vydavateľa novín ide o pokus zachovať určitú formu voľnej komunikácie – nezneužívajte túto snahu na osočovanie kohokoľvek, na ohováranie či šírenie údajov a správ, ktoré by mohli byť v rozpore s platnou legislatívou SR a EÚ alebo etikou.

Komunikácia medzi užívateľmi a diskutujúcimi ako aj ostatná komunikácia sa v súlade s právnym poriadkom SR ukladá do databázy a to vrátane loginov - prístupov užívateľov . Databáza providera poskytujúceho pripojenie do internetu zaznamenáva tiež IP adresy užívateľov a ostatné identifikačné dáta. V prípade závažného porušenia pravidel, napríklad páchaním trestnej činnosti, je provider povinný vydať túto databázu orgánom činným v trestnom konaní.

Upozorňujeme, že každý užívateľ za svoje konanie plne zodpovedá sám. Administrátor môže zmazať príspevky, ktoré budú porušovať pravidlá diskusie, prípadne budú obsahovať reklamu, alebo ich súčasťou budú reklamné odkazy. Vydavateľ novín a redakcia nezodpovedá za obsah príspevkov diskutujúcich a nenesie prípadné právne následky za názory autorov príspevkov.

Pridať komentár
Bottom panel

© bratislavalive všetky práva vyhradené. Obsah novín je chránený autorským zákonom č. 618/2003 Z.z. a medzinárodným právom.
Prepis , šírenie, či ďalšie kopírovanie tohto obsahu alebo jeho časti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu vydavateľa alebo autora článku zakázané.
Design: © Mgr. Matej Fraňo Logo a názov novín: © Miloš Majko
Noviny sú aktualizované priebežne.
Články uverejnené na bratislavalive.sk neprechádzajú jazykovou korektúrou.
Redakcia a vydavateľ novín nezodpovedá za obsah autorov jednotlivých príspevkov. Redakcia a vydavateľ nenesie prípadné právne následky za názory autorov príspevkov a príspevky v diskusiách uverejnených v novinách.

Webdesign