Prihlásiť sa Prihlásiť sa | Registrácia Nová registrácia
Bratislava Live | Rescue Online | Sereď Online | Reportér 24


Dnes je 22. 4. 2018, meniny oslavuje: , zajtra
RSS Export článkov
Top panel
Expedicia  Za polárny kruh 2016
Označenie inzercie
Expedicia Cernobyl 2016
Označenie inzercie
RubrikyRubriky
ATELIER MAJKO
Označenie inzercie
Vysivanie na textil
Označenie inzercie
Sherlock Holmes
Označenie inzercie
INFOSLOBODA Transparentnosť v samospráve
Označenie inzercie
Karol Voltemar  - cesta okolo sveta na bicykli
Označenie inzercie
Bratislava na fotografiách
Označenie inzercie
Videá

Historická loď Šturec sa postupne mení na Lodné múzeum

Miroslav KošírerDátum26. 06. 2017 10:54:26TémaVoľný čas
817

„Takmer tri roky je loď Šturec vytiahnutá a ukotvená v hornej časti lodného výťahu v prvom bazéne Zimného prístavu. V apríli 2014 sa aktivistom po dlhoročnej snahe podarilo získať  vlečný remorkér Šturec od štátneho Slovenského vodohospodárskeho podniku pod správu Múzea dopravy v Bratislave, ktoré je súčasťou Slovenského technického múzea. Pomoc a  podporu pre zriadenie Lodného múzea v areáli zimného prístavu dostali aj od generálneho riaditeľa a. s. „Slovenskej plavby a prístavy Bratislava“  Jaroslava Michalca a ďalších podporovateľov projektu. Loď Šťúr spustili na hladinu Dunaja v roku 1937 ako vlečnú tankovú motorovú loď. V tom čase spustili na vodu aj ďalšie lode tohto typu – Vajanský  a Mojzes. Pri krste lode Štúr stál v komárňanských lodeniciach vtedajší predseda vlády prvej Československej republiky Milan Hodža i prvý slovenský námorný kapitán Július Thurzo. Počas vojnových rokov plnila svoje poslanie -  prepravovala tovar po Dunaji. V roku 1944, keď angloamerické bombardéri plne naložené bombami odštartovali z Talianskeho letiska Bary a prileteli do vzdušného priestoru nad Bratislavu, začali bombardovať rafinériu Apollo, loď Štúr dostala zásah, po ktorom išla ku dnu. V roku 1951 loď vytiahli z dna a následne  ju v Slovenských lodeniciach v Komárne zrekonštruovali a prestavali na remorkér  pod názvom Šturec. Remorkér slúžil pre Dunaj plavbu dlhé roky až ho nakoniec vyradili z prevádzky a hrozilo, že loď skončí v Kovošrote. Práve to ju zachránilo pred zošrotovaním. Šturec je posledná historické loď na Slovensku. Všetky doposiaľ vyradené a z dnešného hľadiska historické lode, vrátane cenných parníkov žiaľ padli za obeť šrotovacej mánii v šesťdesiatych a sedemdesiatych rokoch. Na lodi Šturec v súčasnosti robíme nevyhnutné údržbárske práce a niektoré časti musíme aj zakonzervovať. Postupne rekonštruujeme všetky interiéry, v ktorých bývala posádka lode. Taktiež  je potrebné opraviť technologické zariadenia, následne aj dokončiť strojovňu tak, aby sme mohli celú loď postupne sprístupňovať verejnosti. V rámci kultúrneho leta v júni 2017 sme sprístupnili aj zrekonštruovanú kormidelnú časť čiže kapitánsky mostík.“  povedal nám  Ernest Húska riaditeľ Múzea dopravy STM v Bratislave. Počas našej krátkej prehliadky prišlo na palubu niekoľko desiatok návštevníkov i nadšencov historických lodí. Niektorých návštevníkov sme sa opýtali, ako vnímajú zriadenie Lodného múzea v areáli  starého Zimného prístavu. Pán Jozef H. s priateľkov Evou nám povedal  „V tejto úžasnej historickej kormidelnej časti sme  už takmer hodinu a nevieme sa nasýtiť tejto vône starého prístavu plného lodí a vysokých  žeriavov. Bol to výborný nápad zriadiť tu lodné múzeum. Škoda, že táto propagačná akcia  nie je spojená s prechádzkami po prístave.“  Pán Anton V. nám povedal „Som nadšený z práce týchto dobrovoľníkov, ktorí za tak krátky čas urobili neuveriteľný kus roboty. Bol som tu aj minulý rok a neveril som, že loď Šturec sa podarí z väčšej časti obnoviť. Isteže bez odborného dohľadu a podpory vedenia Múzea dopravy v Bratislave by sa to nepodarilo. Páni klobúk dole a držím palce.“ Je to ešte veľmi dlhá cesta, ktorej úspešnosť bude závisieť nielen od iniciatívy nadšencov, ale aj od finančných prostriedkov. Ide o verejnoprospešný projekt národného významu, povedal riaditeľ Múzea dopravy Ernest Húska.  Na snímkach sprava Ernest Húska, Juraj Bohunský a Jaroslav Michalco v kajute lode.    

 


Fotogaléria k článku:

817
Autor: Miroslav Košírer
817
Autor: Miroslav Košírer
817
Autor: Miroslav Košírer

Zobraziť všetky fotografie
817
Autor: Miroslav Košírer
817
Autor: Miroslav Košírer
817
Autor: Miroslav Košírer

817
Autor: Miroslav Košírer
817
Autor: Miroslav Košírer
817
Autor: Miroslav Košírer

817
Autor: Miroslav Košírer
817
Autor: Miroslav Košírer
817
Autor: Miroslav Košírer


Skryť všetky fotografie

Komentáre k článku:

Komentovať môžu:
registrovaní menom
›REGISTROVANÍ NICKOM‹
všetci

Pre pridávanie komentárov k článkom sa prihláste. Ak nemáte prihlasovacie meno a heslo, zaregistrujte sa tu.

Bottom panel

© bratislavalive všetky práva vyhradené. Obsah novín je chránený autorským zákonom č. 618/2003 Z.z. a medzinárodným právom.
Prepis , šírenie, či ďalšie kopírovanie tohto obsahu alebo jeho časti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu vydavateľa alebo autora článku zakázané.
Design: © Mgr. Matej Fraňo Logo a názov novín: © Miloš Majko
Noviny sú aktualizované priebežne.
Články uverejnené na bratislavalive.sk neprechádzajú jazykovou korektúrou.
Redakcia a vydavateľ novín nezodpovedá za obsah autorov jednotlivých príspevkov. Redakcia a vydavateľ nenesie prípadné právne následky za názory autorov príspevkov a príspevky v diskusiách uverejnených v novinách.

Webdesign