Prihlásiť sa Prihlásiť sa | Registrácia Nová registrácia
Bratislava Live | Rescue Online | Sereď Online | Reportér 24


Dnes je 19. 11. 2018, meniny oslavuje: , zajtra
RSS Export článkov
Top panel
Expedicia  Za polárny kruh 2016
Označenie inzercie
Expedicia Cernobyl 2016
Označenie inzercie
RubrikyRubriky
ATELIER MAJKO
Označenie inzercie
Vysivanie na textil
Označenie inzercie
Sherlock Holmes
Označenie inzercie
INFOSLOBODA Transparentnosť v samospráve
Označenie inzercie
Karol Voltemar  - cesta okolo sveta na bicykli
Označenie inzercie
Bratislava na fotografiách
Označenie inzercie
Videá

Dopravná nehodovosť motorkárov a opatrenia polície

Prezídium PZSR |MM|  So stúpajúcou teplotou pribúda v cestnej premávke aj počet motocyklistov. Keďže bola krátka a mierna zima, tento rok sa motorkári vybrali prevetrať svoje „tátoše“ oveľa skôr, ako po minulé roky. Za prvé štyri mesiace už zavinili 72 nehôd, za prvý štvrťroktohto roka zavinili 37 nehôd. Leto ešte poriadne ani nezačalo a počas jedného mesiaca pribudlo 35 nehôd, čo je takmer toľko ako za prvé tri. Odzrkadlilo sa to aj na počte usmrtených osôb, kým za prvé tri mesiace zomreli pri nehodách motocyklistov traja, za štyri mesiace až siedmi (šesť motorkárov a jeden chodec). Taktiež rok čo rok pribúdajú na cestách aj motocykle.

 

     Hlavné príčiny nehôd motorkárov

    

     Najčastejšou príčinou, ktorá sa podpisuje pod nehody motocyklistov, jeprekročenie dovolenej rýchlosti jazdy. V zákone o cestnej premávke sa jasne píše, že vodič je povinný rýchlosť jazdy prispôsobiť najmä svojim schopnostiam, vlastnostiam vozidla a nákladu, poveternostným podmienkam, stavu a povahe vozovky a iným okolnostiam, ktoré možno predvídať, na čo však mnohí motocyklisti zabúdajú.

     Porušenie povinností vodiča patrí „druhej priečke“ v štatistike príčin dopravných nehôd motocyklistov. Sem patrí aj povinnosť počas jazdy používať na hlave riadne upevnenú ochrannú prilbu určenú pre motocyklistov. Pokuta50 eur za jazdu bez riadne upevnenej prilby slúži v prvom rade na ochranu motocyklistu, nie na samoúčelné sankcie dopravnej polície. Vodič alebo spolujazdec na motorke má výrazne menšie množstvo ochranných bezpečnostných prvkov, a práve preto je číre bláznovstvo nepoužívať ani to malé množstvo, ktoré ho môže ochrániť. Avšak ani najkvalitnejšia výbava nie je zárukou bezpečného návratu, pokiaľ motocyklista vedie svoj motocykel riskantne. Frajerina sa v tomto prípade nevypláca.

Až v16 % z celkového počtu nehôd motocyklistov bol alkohol súčasťou a jednou z príčin dopravnej nehody. Napriek nulovej tolerancii alkoholu, vykonávaným preventívnym akciám, častým dopravným kontrolám príslušníkmi dopravnej i poriadkovej polície a prísnym postihom bolo zaevidovaných 9nehôd motocyklistov pod vplyvom alkoholu

Ďalším faktorom pôsobiacim na nehodovosť je stav vozovky. Motocykel je podstatne citlivejší na povrch komunikácie, ale aj spôsob vedenia. Akákoľvek prekvapivá odlišnosť, napríklad nepredvídateľne prudšia zákruta, prekážka za neprehľadným úsekom cesty a podobne, má vysoký vplyv na schopnosť vodiča predvídať a prispôsobovať svoju jazdu.

Nie za každú dopravnú nehodu je prirodzene zodpovedný motocyklista, ale v záujme vlastnej bezpečnosti by sa mali vyvarovať nebezpečnej jazde, porušovaniu dopravných predpisov a taktiež by si mali uvedomiť, že vodiči ostatných motorových vozidiel nie vždy predvídajú ich porušovanie pravidiel cestnej premávky.Hazardovať so svojím zdravím a životom sa nevypláca. Pri zrážke s autom, náraze do zvodidiel alebo šmyku na mokrej ceste ťahá za kratší koniec vždy motocyklista. Vodiči ostatných motorových vozidiel by si mali uvedomiť, že :

§      motocyklisti jazdia veľmi často vyššou ako povolenou rýchlosťou,

§      často predchádzajú motorové vozidlá ako sprava, tak aj zľava,

§      motocyklistov je možné ľahko prehliadnuť,

§      pri predchádzaní motocyklistov je potrebné dodržiavať bezpečný odstup.

     Opatrenia a odporúčania polície

     S cieľom ochrániť čo najviac účastníkov ciest a prispieť k ich bezpečnosti, policajti v každom kraji na celom Slovensku zvýšia dohľad aj nad motocyklistami. Keďže letná sezóna dvojkolesových mašín je už zdá sa v plnom prúde, policajným kontrolám sa nevyhnú ani oni. Už na túto nedeľu (18. 5. 2014) vyhlásilo Prezídium Policajného zboru osobitnú kontrolu. Okrem štandardných zložiek sa do akcie zapoja aj policajti na 127 služobných strojoch. Samozrejme takéto i podobné kontroly pribudnú počas celého leta.

     Je veľmi jednoduché naučiť sa test v autoškole, prečítať si zákon, vyhlášku alebo presný postup, ale v praxi a pri reálnom prípade je všetko zložitejšie. Je potrebné, aby vodič motocykla nemal možnosť pôsobiť v prevádzke na silnom motocykli skôr, ako odjazdí určitý počet kilometrov, neoboznámi sa so všetkými rizikami a krízovými situáciami, ktoré sú u motocyklov na dennom poriadku. Musí zvládnuť jazdu na mokrej vozovke, naučiť sa techniku prudkého brzdenia, rýchlych zmien smeru a rýchlosti jazdy, dokonale zvládnuť ovládanie svojho motocykla, jazdu v hustej premávke mesta a zafixovať si do pamäti základné jazdné návyky.

     Znižovanie dopravných nehôd a ich následkov je záležitosť celej spoločnosti. Bezpečnosť dopravy je nielen v rukách Policajného zboru vykonávaním dohľadu nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky, ale aj Vás občanov – vodičov motocyklov, ďalej v rukách ministerstva dopravy, vnútra, ale aj ministerstva školstva a ďalších orgánov štátnej správy.

     Čo je chvályhodné, zlepšila sa spolupráca medzi Policajným zborom a združeniami motocyklistov pri organizovaní Vašich športových i kultúrnych podujatí na celom území Slovenska. Zostáva len veriť, že pričinením každého jedného z vás-nás, bude na cestách menej riskantných situácií a viac bezpečných kilometrov bez nehôd. Policajný zbor želá šťastnú cestu plnú nezabudnuteľných zážitkov.

 

Odstrašujúce prípady, pri ktorých zbytočne vyhasli ľudské životy

 

     Dňa 22.3.2014 o 16.15 hod. v katastri obce Hlinné, okres Vranov nad Topľou, na ceste
č. I/18 došlo k dopravnej nehode medzi traktorom zn. Zetor Proxima 90, ktorý viedol 28 ročný vodič a motocyklom zn. Kawasaki, ktorý viedol 21 ročný vodič. Motocyklista sa plne nevenoval vedeniu motorového vozidla a nesledoval situáciu v cestnej premávke v dôsledku čoho narazil do ľavého zadného kolesa pred ním idúceho traktora, ktorý odbočoval vľavo na poľnú cestu. Jeho život vyhasol na mieste.

 

 

Dňa 27.4.2014 o 15.10 hod. v Gbeloch, okres Skalica, na Štefánikovej ul. došlo k dopravnej nehode motocykla zn. Suzuki GSR600, ktorý viedol 40 ročný vodič. Motocyklista pri prejazde ľavotočivej zákruty neprispôsobil rýchlosť jazdy svojim schopnostiam,zišiel z cesty vpravo, kde narazil do odstaveného motorového vozidla zn. Fiat Punto. Utrpel zranenia, ktorým na mieste podľahol.

 

 

Čerstvá nehoda z minulého týždňa, 7.5.2014 o 06.20 hod. v katastri obce Gbelce, okres Komárno, na ceste č. II/588, kde došlo k dopravnej nehode medzi motocyklom zn. Yamaha YBR125, ktorý viedol 37 ročný vodič a mot. vozidlom zn. Mazda 323, ktoré viedol 23 ročný vodič. Motocyklista  neprispôsobil rýchlosť jazdy svojim schopnostiam, prešiel do protismeru a čelne narazil do vozidla zn. Mazda.  Nehodu neprežil.

 


Komentáre k článku:

Komentovať môžu:
registrovaní menom
registrovaní nickom
›VŠETCI‹

UPOZORNENIE: Zo strany vydavateľa novín ide o pokus zachovať určitú formu voľnej komunikácie – nezneužívajte túto snahu na osočovanie kohokoľvek, na ohováranie či šírenie údajov a správ, ktoré by mohli byť v rozpore s platnou legislatívou SR a EÚ alebo etikou.

Komunikácia medzi užívateľmi a diskutujúcimi ako aj ostatná komunikácia sa v súlade s právnym poriadkom SR ukladá do databázy a to vrátane loginov - prístupov užívateľov . Databáza providera poskytujúceho pripojenie do internetu zaznamenáva tiež IP adresy užívateľov a ostatné identifikačné dáta. V prípade závažného porušenia pravidel, napríklad páchaním trestnej činnosti, je provider povinný vydať túto databázu orgánom činným v trestnom konaní.

Upozorňujeme, že každý užívateľ za svoje konanie plne zodpovedá sám. Administrátor môže zmazať príspevky, ktoré budú porušovať pravidlá diskusie, prípadne budú obsahovať reklamu, alebo ich súčasťou budú reklamné odkazy. Vydavateľ novín a redakcia nezodpovedá za obsah príspevkov diskutujúcich a nenesie prípadné právne následky za názory autorov príspevkov.

Pridať komentár
Bottom panel

© bratislavalive všetky práva vyhradené. Obsah novín je chránený autorským zákonom č. 618/2003 Z.z. a medzinárodným právom.
Prepis , šírenie, či ďalšie kopírovanie tohto obsahu alebo jeho časti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu vydavateľa alebo autora článku zakázané.
Design: © Mgr. Matej Fraňo Logo a názov novín: © Miloš Majko
Noviny sú aktualizované priebežne.
Články uverejnené na bratislavalive.sk neprechádzajú jazykovou korektúrou.
Redakcia a vydavateľ novín nezodpovedá za obsah autorov jednotlivých príspevkov. Redakcia a vydavateľ nenesie prípadné právne následky za názory autorov príspevkov a príspevky v diskusiách uverejnených v novinách.

Webdesign