Prihlásiť sa Prihlásiť sa | Registrácia Nová registrácia
Bratislava Live | Rescue Online | Sereď Online | Reportér 24


Dnes je 23. 10. 2018, meniny oslavuje: , zajtra
RSS Export článkov
Top panel
Expedicia  Za polárny kruh 2016
Označenie inzercie
Expedicia Cernobyl 2016
Označenie inzercie
RubrikyRubriky
ATELIER MAJKO
Označenie inzercie
Vysivanie na textil
Označenie inzercie
Sherlock Holmes
Označenie inzercie
INFOSLOBODA Transparentnosť v samospráve
Označenie inzercie
Karol Voltemar  - cesta okolo sveta na bicykli
Označenie inzercie
Bratislava na fotografiách
Označenie inzercie
Videá

Dejiny bicykla, prevažne vážne

Miroslav KošírerDátum24. 07. 2014 10:25:04TémaVoľný čas

Prvý bicykel s pedálmi a brzdami vynašiel škótsky kováč Kirkpotrick Macmillan v roku 1839. Prvý velocipéd nemal na rozdiel od dnešných bicyklov žiadnu reťaz. Pedále otáčali zadné koleso pomocou spojových tyčí napojených priamo na kľuky. V roku 1870 James Starley navrhol tzv. halierový bicykel. Jazdec sedel na vrchole obrovského kolesa s priemerom 1,5 m. Zadné koleso bolo veľmi malé. Žiaľ na takéto bicykle sa veľmi ťažko nasadalo. Zlom bicyklov nastal potom, čo James Starley vynašiel bezpečný bicykel. V podstate to bol dnešný bicykel: obidve kolesá mali rovnaký priemer, bicykel mal reťaz od pedálov k otočnému hnaciemu kolesu a kosoštvorcový rám. Potom, ako sa na kolesá namontovali mäkké pneumatiky v roku 1888 si ich nechal patentovať John Dunlop, si bicykel získal veľkú obľubu. Bicykel je pozemný pedálmi poháňaný dopravný prostriedok s dvomi za sebou umiestnenými kolesami pripevnenými na kostru. Prvýkrát bol predstavený v 19.storočí v Európe a rýchlo sa vyvinul do dnešnej podoby. Nie je jednoduché určiť pôvodcu vynálezcu bicykla. Najstarší predchodca bicykla nazývaný velocipéd predstavoval mnoho rôznych typov dopravných prostriedkov na ľudský pohon. Jeden z nich skútrovitý „dandy horse“ od Francúza menom Comte de Sivrac, datovaný do roku 1790, bol dlho uvádzaný ako najstarší bicykel. Mnohí historici sú dnes presvedčení, že tieto neovládateľné výtvory domácich majstrov pravdepodobne nikdy nejestvovali, ale boli vytvorené francúzskym bicyklovým historikom z 19. storočia menom Louis Baudry de Saunier. Najpravdepodobnejším pôvodcom bicykla bol Nemec barón Karl Friendrich von Drais, ktorý jazdil na svojom stroji z roku 1816, keď vyberal poplatky od svojich nájomníkov.  Tento vynález si dal patentovať pod názvom drezina. Niekoľko z nich dodnes existuje, napríklad jeden v múzeu Paleis het Loo v Apeldoorn v Holandsku. Bol to stroj poháňaný odrážaním sa jazdcových nôh od zeme. Škótsky kováč Kirkpotrick Macmillan sa delí s von Draisom o autorské zásluhy tým, že v roku 1840 pridal pedálový mechanizmus, ktorý umožnil zdvihnúť jazdcove nohy od zeme počas jazdy. Bicykle boli využívané už  v druhej búrskej vojne oboma stranami konfliktu. V prvej svetovej vojne ich využívalo Francúzsko a Nemecko k presunu vojsk. V roku 1937 pri invázii do Číny Japonsko poslalo proti Číňanom približne 50 000 vojakov na bicykloch, potom v druhej svetovej vojne ho využilo pri postupe skrz polostrovnú časť Malajzie. Nemecko bicykle opäť použilo počas druhej svetovej vojny zatiaľ, čo Briti vysielali vzdušné komandá vybavené skladacími bicyklami. Československá armáda v roku 1937 mala jeden cyklistický prápor v Seredi. Vo vojne vo Vietname komunistické jednotky prepravovali bicyklami rôzne zbrane a muníciu okolo Ho Či Minovej cesty. Poslednou krajinou, ktorá ešte nedávno udržovala pluk vojakov s bicyklami bolo Švajčiarsko, ktoré však v roku 2003 rozpustilo poslednú jednotku. Cykloturistika v súčasnosti, je jazdenie na bicykli za účelom poznania, rekreácie, alebo vyhliadkovej jazdy, to znamená jednoduché cestovanie na bicykli bez pretekania. Jedným z aspektov holandskej populárnej kultúry sú rekreačné jazdy na bicykli na vidieku. Krajina je plochá a plná cyklotrás, na ktorých nie sú cyklisti obťažovaní žiadnou dopravou. Mnoho Holanďanov sa účastní akcie Fietsvierdaagse, čo je štvordňová organizovaná jazda. Paríž-Brest-Paríž je najstaršia cyklistická akcia, jazdí sa už od roku 1891 do dnešných čias stále podľa rovnakého scenára, trasa má 1 200 km po cestách a účastníci na ňu majú 90 hodinový limit. Na Slovensku sa rekreačná cyklistika rozmohla až v roku 2008. Pribudli nové cyklistické trate a mnoho ich je ešte, len na výkresoch projektantov.

 


Komentáre k článku:

Komentovať môžu:
registrovaní menom
registrovaní nickom
›VŠETCI‹

UPOZORNENIE: Zo strany vydavateľa novín ide o pokus zachovať určitú formu voľnej komunikácie – nezneužívajte túto snahu na osočovanie kohokoľvek, na ohováranie či šírenie údajov a správ, ktoré by mohli byť v rozpore s platnou legislatívou SR a EÚ alebo etikou.

Komunikácia medzi užívateľmi a diskutujúcimi ako aj ostatná komunikácia sa v súlade s právnym poriadkom SR ukladá do databázy a to vrátane loginov - prístupov užívateľov . Databáza providera poskytujúceho pripojenie do internetu zaznamenáva tiež IP adresy užívateľov a ostatné identifikačné dáta. V prípade závažného porušenia pravidel, napríklad páchaním trestnej činnosti, je provider povinný vydať túto databázu orgánom činným v trestnom konaní.

Upozorňujeme, že každý užívateľ za svoje konanie plne zodpovedá sám. Administrátor môže zmazať príspevky, ktoré budú porušovať pravidlá diskusie, prípadne budú obsahovať reklamu, alebo ich súčasťou budú reklamné odkazy. Vydavateľ novín a redakcia nezodpovedá za obsah príspevkov diskutujúcich a nenesie prípadné právne následky za názory autorov príspevkov.

Pridať komentár
Bottom panel

© bratislavalive všetky práva vyhradené. Obsah novín je chránený autorským zákonom č. 618/2003 Z.z. a medzinárodným právom.
Prepis , šírenie, či ďalšie kopírovanie tohto obsahu alebo jeho časti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu vydavateľa alebo autora článku zakázané.
Design: © Mgr. Matej Fraňo Logo a názov novín: © Miloš Majko
Noviny sú aktualizované priebežne.
Články uverejnené na bratislavalive.sk neprechádzajú jazykovou korektúrou.
Redakcia a vydavateľ novín nezodpovedá za obsah autorov jednotlivých príspevkov. Redakcia a vydavateľ nenesie prípadné právne následky za názory autorov príspevkov a príspevky v diskusiách uverejnených v novinách.

Webdesign