Prihlásiť sa Prihlásiť sa | Registrácia Nová registrácia
Bratislava Live | Rescue Online | Sereď Online | Reportér 24


Dnes je 18. 11. 2017, meniny oslavuje: , zajtra
RSS Export článkov
Top panel
Expedicia  Za polárny kruh 2016
Označenie inzercie
Expedicia Cernobyl 2016
Označenie inzercie
RubrikyRubriky
ATELIER MAJKO
Označenie inzercie
Vysivanie na textil
Označenie inzercie
Sherlock Holmes
Označenie inzercie
INFOSLOBODA Transparentnosť v samospráve
Označenie inzercie
Karol Voltemar  - cesta okolo sveta na bicykli
Označenie inzercie
Bratislava na fotografiách
Označenie inzercie
Videá

Dejinám okná dokorán.

Miroslav KošírerDátum25. 02. 2015 09:18:19TémaHistória
817

Odhliadnuc od krátkodobej existencie mosta v 15. storočí  prvým mostom v Bratislave bol pontónový most, ktorý postavili v roku 1825 a nachádzal sa na dnešnom Námestí  Ľ. Štúra oproti kaviarni Berlinka. Rôzne drevené mosty neodolali neustálym škodám spôsobených plávajúcim ľadom na základe toho postavili pontónový most, ktorý vydržal do roku 1891. Nový most bol postavený v rokoch 1889 – 1890 a bol pomenovaný po vtedajšom rakúskom cisárovi, uhorskom kráľovi  Františkovi Jozefovi I., ktorý sa slávnostného otvorenia osobne zúčastnil. Išlo o kombinovaný most pre cestnú, železničnú a pešiu dopravu. Nachádzal sa na železničnej trati Bratislava – Szombathely otvorenej v tom istom roku. V 1.polovici roku 1919 bola Bratislava pohraničným, ale aj vojnovým mestom. Česko - Slovensko bolo  vo vojnovom konflikte s boľševickým Maďarskom (tzv. Maďarská republika rád). Tento konflikt sa skončil 15.8.1919. V noci zo 14. na 15. augusta 1919 vojaci čs. légií, tzv. pluky Stráže slobody a Českí sokoli prešli cez Starý most (zaujímavosťou je, že boli bosí, aby ich nebolo počuť). Približne okolo druhej hodiny v noci prebehli cez most a ďalšia časť (Českí sokoli) šplhali po jeho konštrukciách a odstrihávali zápalné šnúry k umiestneným výbušninám. Druhá časť vojakov sa preplavila na pontónových člnoch cez Dunaj od dnešného Lafranconi. Bez akéhokoľvek výstrelu zajali asi 80 maďarských vojakov, ktorí boli po krátkom čase prepustení domov. Ráno 15.8.1919 vojaci začali obsadzovať Petržalku.  Od toho dňa bola Petržalka súčasťou Česko - Slovenska. Možno povedať, že 1. svetová vojna sa pre Bratislavu skončila až v auguste 1919. V čase prvej Česko-Slovenskej republiky sa volal Štefánikov most a viedla cez neho železničná trať cez Wolfsthal do Viedne (tzv. Viedenská električka), ktorej koľaje boli usadené na cestnej časti mostu a v centre zdieľala trate s bratislavskými mestskými električkami.10 októbra 1938  Petržalku, ktorá bola z dôvodov mníchovskej dohody odstúpená Nemecku obsadili nemecké vojská a doprava na tejto trati bola zastavená a nahradená autobusovou dopravou. Na vstupe na most bola hraničná kontrola 3. apríla 1945 ustupujúca nemecká armáda vyhodila most do vzduchu. V auguste 1945 začala stavba nového železného mosta, stavala ho Červená armáda a nemeckí vojnoví zajatci. V januári 1946 bol most dokončený a 3. februára bol odovzdaný do užívania. Dostal meno Most Červenej armády. Na cestnej časti mostu boli uložené električkové koľaje, pričom trať bola ukončená tesne za mostom v Sade Janka Kráľa. Po tejto obnovenej trati premávala okrem cestnej dopravy tiež električka. Jej premávka po moste bola zastavená  v roku 1961 z dôvodu pomaly sa zhoršujúceho stavu mostu a postupného zahusťovania dopravy na moste. Električkové koľaje a vedenie však na moste boli ešte aj v roku 1968. V roku 2013 bol most uzavretý a v roku 2014 sa začala robiť demontáž starej mostnej oceľovej konštrukcie, pilierov a prístupových komunikácií. V súčasnosti sa vykonávajú terénne a inžinierske práce na mestskej aj petržalskej strane aj napriek nepriaznivým poveternostným podmienkam. Nová oceľová konštrukcia mosta a nová električková trať  do Petržalky by mala byť dokončená v roku 2015.

 


Fotogaléria k článku:

817
Autor: Miroslav Košírer
817
Autor: Miroslav Košírer
817
Autor: Miroslav Košírer

Zobraziť všetky fotografie
817
Autor: Miroslav Košírer
817
Autor: Miroslav Košírer

Skryť všetky fotografie

Komentáre k článku:

Komentovať môžu:
registrovaní menom
registrovaní nickom
›VŠETCI‹

UPOZORNENIE: Zo strany vydavateľa novín ide o pokus zachovať určitú formu voľnej komunikácie – nezneužívajte túto snahu na osočovanie kohokoľvek, na ohováranie či šírenie údajov a správ, ktoré by mohli byť v rozpore s platnou legislatívou SR a EÚ alebo etikou.

Komunikácia medzi užívateľmi a diskutujúcimi ako aj ostatná komunikácia sa v súlade s právnym poriadkom SR ukladá do databázy a to vrátane loginov - prístupov užívateľov . Databáza providera poskytujúceho pripojenie do internetu zaznamenáva tiež IP adresy užívateľov a ostatné identifikačné dáta. V prípade závažného porušenia pravidel, napríklad páchaním trestnej činnosti, je provider povinný vydať túto databázu orgánom činným v trestnom konaní.

Upozorňujeme, že každý užívateľ za svoje konanie plne zodpovedá sám. Administrátor môže zmazať príspevky, ktoré budú porušovať pravidlá diskusie, prípadne budú obsahovať reklamu, alebo ich súčasťou budú reklamné odkazy. Vydavateľ novín a redakcia nezodpovedá za obsah príspevkov diskutujúcich a nenesie prípadné právne následky za názory autorov príspevkov.

Pridať komentár
Bottom panel

© bratislavalive všetky práva vyhradené. Obsah novín je chránený autorským zákonom č. 618/2003 Z.z. a medzinárodným právom.
Prepis , šírenie, či ďalšie kopírovanie tohto obsahu alebo jeho časti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu vydavateľa alebo autora článku zakázané.
Design: © Mgr. Matej Fraňo Logo a názov novín: © Miloš Majko
Noviny sú aktualizované priebežne.
Články uverejnené na bratislavalive.sk neprechádzajú jazykovou korektúrou.
Redakcia a vydavateľ novín nezodpovedá za obsah autorov jednotlivých príspevkov. Redakcia a vydavateľ nenesie prípadné právne následky za názory autorov príspevkov a príspevky v diskusiách uverejnených v novinách.

Webdesign