Prihlásiť sa Prihlásiť sa | Registrácia Nová registrácia
Bratislava Live | Rescue Online | Sereď Online | Reportér 24


Dnes je 19. 9. 2019, meniny oslavuje: , zajtra
RSS Export článkov
Top panel
Expedicia  Za polárny kruh 2016
Označenie inzercie
Expedicia Cernobyl 2016
Označenie inzercie
RubrikyRubriky
ATELIER MAJKO
Označenie inzercie
Vysivanie na textil
Označenie inzercie
Sherlock Holmes
Označenie inzercie
INFOSLOBODA Transparentnosť v samospráve
Označenie inzercie
Karol Voltemar  - cesta okolo sveta na bicykli
Označenie inzercie
Bratislava na fotografiách
Označenie inzercie
Videá

"CQD CQD SOS SOS CQD DE MGY MGY" - potápame sa... Titanic žiadal pomoc. Prišla neskoro.

Miloš MajkoDátum14. 04. 2012 22:24:19TémaHistória
200 RMS Titanic odchádza zo Southamptonu, 10. apríl 1912

Svet sa bez katastrof žiaľ nezaobíde. Sú našou súčasťou ako život či smrť. Katastrofy prírodné živelné, či v doprave. Čas od času padne lietadlo, sem tam príde k potopeniu lode. Sú však katasrofy, ktoré sa do dejín zapisujú natoľko, že po dlhé roky ich neprekonajú žiadne iné. Dokonca storočia...

Od najznámejšieho dátumu v námornej histórii  14. apríla  1912, teda od potopenia  legendárneho  TITANICu dnes skutočne uplynulo už  100 rokov. Od tejto tragédie ktorá stála  život  1500 cestujúcich prevažne z najnižšej triedy, sa potopilo veľa lodí. Titanic je však legendou, ktorú tak ľahko neprekoná ani nedávne potopenie  Costa Concordie. 

Siahnime trošku po faktoch:

RMS Titanic (z anglického Royal Mail Steamer) bol luxusný zaoceánsky parník spoločnosti White Star Line triedy Olympic. Jeho úlohou mal byť prevoz cestujúcich a pošty medzi Európou a Severnou Amerikou. Kapacita lode dovoľovala nalodenie 2 453 až 2 603 cestujúcich, batožiny a obmedzený počet kočiarov alebo automobilov. O prevádzku lode a o pohodlie cestujúcich sa staralo 885 až 899 členov posádky. Na trase Európa–Amerika mal konkurovať podobným parníkom spoločnosti Cunard Line Mauretanii a Lusitanii.

Titanic však stroskotal už počas svojej prvej plavby v noci zo 14. na 15. apríla roku 1912. Zahynulo okolo 1 500 cestujúcich a členov posádky. V tejto dobe sa jednalo o najväčší osobný parník sveta postavený v lodeniciach Harland & Wolff Belfast v Írsku. Prvá cesta, vyplávanie z prístavu 10. apríla 1912, smerovala z anglického Southamptonu cez francúzsky Cherbourg a írsky Queenstown (dnes Cobh v grófstve Cork) do amerického New Yorku s 2 201 ľuďmi na palube. K tragédii došlo 14. apríla 1912 o 23:40 hod., kedy sa zrazil s ľadovcom. Po necelých troch hodinách, nad ránom 15. apríla o 02:20 hod., klesol ku dnu. Príčinou vysokého počtu obetí bol nedostatok záchranných člnov, zlá organizácia záchranných prác na palube a súhra ďalších okolností.

Skaza Titanicu je jednou z najznámejších námorných katastrof. Titanic sa stal námornou legendou z niekoľkých dôvodov: stroskotal pri prvej (panenskej) plavbe, hoci bol označovaný za nepotopiteľný, katastrofa priniesla vysoký počet obetí. Katastrofe sa neskôr dostalo širokej mediálnej publicity aj kvôli legendám, ktoré vznikli okolo príčiny a priebehu potopenia a v neposlednom rade aj objavením zachovalého vraku v hlbinách Atlantiku.

Zdroj: Wikipedia

 

Titanic je cez obete i preživších spätý skutočne takmer s celým svetom. Aj so  Slovenskom, dokonca so  Sereďou.  Túto tragédiu totiž prežili dve deti, ktorých otec  Michel Navrátil  pochádzal zo  Serede. Práve príbeh týchto detí zaujíma svet  aj dnes.

Ešte stále v našom meste je meno  Navrátil veľmi rozšírené. Pozná niekto rodinu, ktorá by sa k Navrátilovcom z Titanicu hlásila?  Ak áno, dajte vedieť cez redakčný e-mail. Možno sa nám podarí túto výnimočnú udalosť pripomenúť si rozprávaním niekoho, koho k Titanicu viažu rodinné príbehy.

 


Komentáre k článku:

Komentovať môžu:
registrovaní menom
registrovaní nickom
›VŠETCI‹

UPOZORNENIE: Zo strany vydavateľa novín ide o pokus zachovať určitú formu voľnej komunikácie – nezneužívajte túto snahu na osočovanie kohokoľvek, na ohováranie či šírenie údajov a správ, ktoré by mohli byť v rozpore s platnou legislatívou SR a EÚ alebo etikou.

Komunikácia medzi užívateľmi a diskutujúcimi ako aj ostatná komunikácia sa v súlade s právnym poriadkom SR ukladá do databázy a to vrátane loginov - prístupov užívateľov . Databáza providera poskytujúceho pripojenie do internetu zaznamenáva tiež IP adresy užívateľov a ostatné identifikačné dáta. V prípade závažného porušenia pravidel, napríklad páchaním trestnej činnosti, je provider povinný vydať túto databázu orgánom činným v trestnom konaní.

Upozorňujeme, že každý užívateľ za svoje konanie plne zodpovedá sám. Administrátor môže zmazať príspevky, ktoré budú porušovať pravidlá diskusie, prípadne budú obsahovať reklamu, alebo ich súčasťou budú reklamné odkazy. Vydavateľ novín a redakcia nezodpovedá za obsah príspevkov diskutujúcich a nenesie prípadné právne následky za názory autorov príspevkov.

Pridať komentár
Bottom panel

© bratislavalive všetky práva vyhradené. Obsah novín je chránený autorským zákonom č. 618/2003 Z.z. a medzinárodným právom.
Prepis , šírenie, či ďalšie kopírovanie tohto obsahu alebo jeho časti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu vydavateľa alebo autora článku zakázané.
Design: © Mgr. Matej Fraňo Logo a názov novín: © Miloš Majko
Noviny sú aktualizované priebežne.
Články uverejnené na bratislavalive.sk neprechádzajú jazykovou korektúrou.
Redakcia a vydavateľ novín nezodpovedá za obsah autorov jednotlivých príspevkov. Redakcia a vydavateľ nenesie prípadné právne následky za názory autorov príspevkov a príspevky v diskusiách uverejnených v novinách.

Webdesign