Prihlásiť sa Prihlásiť sa | Registrácia Nová registrácia
Bratislava Live | Rescue Online | Sereď Online | Reportér 24


Dnes je 22. 9. 2019, meniny oslavuje: , zajtra
RSS Export článkov
Top panel
Expedicia  Za polárny kruh 2016
Označenie inzercie
Expedicia Cernobyl 2016
Označenie inzercie
RubrikyRubriky
ATELIER MAJKO
Označenie inzercie
Vysivanie na textil
Označenie inzercie
Sherlock Holmes
Označenie inzercie
INFOSLOBODA Transparentnosť v samospráve
Označenie inzercie
Karol Voltemar  - cesta okolo sveta na bicykli
Označenie inzercie
Bratislava na fotografiách
Označenie inzercie
Videá

Aké je naše spoločenské správanie?

792 Zdroj: Wikipédia

Spoločenské správanie uplatňujeme denne. Správanie hovorí o nás ako o človeku, je to naše zrkadlo. Treba si však uvedomiť, že dobré správanie začína človek u seba. Denne sme účastníkmi situácii, pri ktorých sa prejavujeme, resp. prejavuje sa naše správanie. Uvediem niektoré: pozdrav, vchádzanie do dverí ženy a muži, zoznámenie sa s novými ľudmi, obed v reštaurácii, alebo v školskej - závodnej jedálni, podanie si ruky pri zoznámení, verbálna komunikácia v práci - škole, vyjadrovanie sa a pod. Tých situácii je naozaj veľa. Pri každej sa prejavuje naše správanie. O našom správaní veľa hovorí v podstate náš výzor, oblečenie, vzhľad, komunikácia, gestikulácia, artikulácia a pod. Spoločenské správanie - spôsob, ako sa ľudia medzi sebou pri vzájomných kontaktoch správajú. Slušnosť je vrodená vlastnosť chcieť sa správať tak, aby medzi ľuďmi nedochádzalo ku konfliktom. Etika - veda, ktorá skúma zákonitosti spoločenského správania, vzťahov ľudí, čo sa patrí a nepatrí, učí vnímať zodpovednosť, slobodu, spolupatričnosť. Spoločenská etiketa je súbor platných pravidiel spoločenského správania a požiadaviek na prejavy zdvorilosti. História spoločenského správania v skratke - súčasné obdobie je charakteristické informatizáciou, globalizáciou a migráciou obyvateľstva, čo významne určuje spoločenské správanie. Sociálna komunikácia - základom spoločenského správania je sociálna komunikácia, ktorú v základe rozdeľujeme na verbálnu (7 percent), neverbálnu (55 percent) a paralingvistiku (38 percent). Historickú prioritu má neverbálna komunikácia, ktorú opísal vo svojej evolučnej teórii Charles Darwin. Naznačuje kvalitu vzájomných vzťahov a skutočný citový stav. Je determinovaná sociálnym a kultúrnym kontextom, má svoju gramatiku. Základnými druhmi neverbálnej komunikácie sú proxemika, posturika, kinezika, gestika, haptika, mimika, pohľady, chronemika, vzhľad a úprava. Presné poučkové termíny si viete zistiť na internete, preto Vám chcem predviesť pár príkladov zo života. Muž musí pozdraviť ženu ako prvý, ale nesmie jej prvý podať ruku, rovnako ani staršiemu a menej dôležitejšiemu mužovi, ako je on sám. Musí odpovedať na pozdrav svojich rovesníkov a podáva im ruku prvý. Žena musí pozdraviť staršiu alebo významnejšiu ženu, ako je ona, ale musí vyčkať, kým jej tá podá ruku, taktiež pri vysoko postavených mužoch. Žena prvá podá ruku rovesníčkam a menej významným ako je ona. Pri medzinárodných stretnutiach je vhodné ovládať špecifiká etikety príslušnej krajiny. Napríklad vo Veľkej Británii pri predstavovaní si prvý a posledný raz podávate ruky, pri opakovanom stretnutí už nie. V Grécku nepodávame ruku s roztiahnutými prstami, pretože to symbolizuje nešťastie. Gestikou, teda pohybmi rúk možno vyjadriť 700-tisíc významov. Posunková reč obsahuje len 700 základných slov, z čoho jasne vyplýva hendikep sluchovo postihnutých. Odporúča sa používať gestá striedmo, nie strnulo, aby plynulo dopĺňali verbálnu komunikáciu. Haptika je odovzdávanie informácií dotykom. Poznáme základné formy objatie a podanie ruky alebo bozk na ruku, ktorý zaviedli v 16. storočí v Španielsku. Nedostatok dotyku spôsobuje dotykový hlad a psychickú depriváciu, najmä u malých detí, ktoré sú dlhodobo hospitalizované alebo zanedbávané. Dôležitou súčasťou je aj mimika. V tvári je možné opísať 7 základných citov, a to šťastie, strach, smútok, prekvapenie, záujem, zlosť a spokojnosť. Najvýznamnejšiu úlohu v odovzdávaní informácií mimickými svalmi tváre zohráva úsmev, ktorý má antiagresívnu, komunikačnú a dominantnú funkciu. Aj naše oblečenie, vzhľad a úprava majú ochrannú, estetickú a reprezentatívnu funkciu. V etikete je zvlášť dôležité dodržiavanie pravidiel pri oblečení, doplnkoch, ale aj pri úprave zovňajška a hygiene tela. Chronemikou (ponímanie času) odovzdávame informáciu druhej osobe, čo si o nej myslíme, nakoľko sme dochvíľni pri stretnutí. Verbálna komunikácia - odovzdávanie informácií rečou je vývojovo najvyššia a najvyspelejšia forma komunikácie. Najpresnejšie vyjadruje to, čo chceme odovzdať, ale má menšiu schopnosť vyjadrovať emócie. Zohráva dôležitú úlohu najmä pri oslovovaní, písomnom styku a telefonovaní. Napríklad, oslovujeme vždy titulom alebo menom, ak si nie sme istí. Etiketa na verejnosti - na ulici, ak nedopatrením do niekoho strčíme, ospravedlníme sa slovami ospravedlňte ma, prepáčte mi, ale nie ospravedlňujem sa. Dámam prenechávame časť chodníka bližšie k domom. Ak nás nechá automobilista prejsť, kývneme hlavou na poďakovanie. Pri kráčaní s dáždnikom ho drží v ruke muž. V meste sú nevhodné šortky a plavky. Nepískame a neukazujeme na ľudí prstom. V MHD a v taxíku si musíme uvedomiť, že u stresovaných a unavených ľudí sa pravidlá slušnosti strácajú. Vždy treba ponúknuť miesto tomu, kto ho potrebuje viac ako vy. Malé deti si kladieme na kolená, nie na sedadlo vedľa nás. Nečítame cez plece a uvoľňujeme východ. V taxíku muž musí ponúknuť žene miesto z pravej strany auta, bližšie k chodníku. Kostol a sakrálna budova si vyžadujú ticho, nerobíme prudké gestá, dodržiavame pravidlá pri oblečení, pri vstupe musíme mať dlhé nohavice, zahalené ramená, nefajčíme. Kino, divadlo, koncert má taktiež isté odlišnosti v etikete, ktoré je potrebné rešpektovať. Presnosť v kine nie je povinnosť, pri neskoršom príchode je potrebné sa zohnúť a ospravedlniť, nešuchotať papierikmi. Divadlo a koncert si vyžaduje presnosť a opakovaný aplauz alebo standing ovation. Povinným, najmä pri premiérach, je pre pánov večerný oblek a dlhé večerné šaty pre dámy. Pravidlá spoločenského správania by sme mohli zhrnúť do troch základných slov – pozorovať, počúvať, pochopiť. Všetko ostatné prichádza samo, pretože je to apel na náš zdravý rozum. Uplatnenie citu, prívetivosti, zdvorilosti, tolerancie, úcty k sebe a druhým sú taje, aby sa spoločenské správanie nestalo ťaživým prinútením, ale dverami otvorenými do života. Tento článok by nám mohol skôr pripomenúť, že naším správaním môžme veľmi veľa ľuďom spríjemniť, skrášliť, alebo urobiť deň šťastnejším. Žijeme veľmi rýchlo a aj takéto drobnosti ako je naše správanie voči iným ľuďom nám môže prospieť. Stačí tak málo! Použité zdroje: http://mozgovna.pravda.sk/clovek/clanok/19324-preco-sa-nieco-patri-a-nieco-nepatri/

 


Fotogaléria k článku:

792 Zdroj: Wikipédia
Autor: Soňa Košťálová
Popis: Zdroj: Wikipédia
792 Zdroj: Wikipédia
Autor: Soňa Košťálová
Popis: Zdroj: Wikipédia

Komentáre k článku:

Komentovať môžu:
registrovaní menom
registrovaní nickom
›VŠETCI‹
shelley | 16-04-2013 07:54:17
V dnešnej dobe akoby pravidlá slušného správania strácali na svojej platnosti. O tom, ako sa má sedieť v aute vzadu, vie iba málokto. Všimnite si to v televíznej relácii na ČTV Taxík ( denne o 18,25 hod. okrem soboty a nedele). Mohla by som menovať i ďalšie prehrešky. A to je len začiatok toho všetkého, čomu dnes hovoríme kríza - kríza medziľudských vzťahov. Dnes sa slušný človek pokladá za slabocha a vedie ten, kto sa dokáže presadiť : hocijako, aj nepoctivo. Zákon džungle nás ovládol...ako z tohto marazmu von?

UPOZORNENIE: Zo strany vydavateľa novín ide o pokus zachovať určitú formu voľnej komunikácie – nezneužívajte túto snahu na osočovanie kohokoľvek, na ohováranie či šírenie údajov a správ, ktoré by mohli byť v rozpore s platnou legislatívou SR a EÚ alebo etikou.

Komunikácia medzi užívateľmi a diskutujúcimi ako aj ostatná komunikácia sa v súlade s právnym poriadkom SR ukladá do databázy a to vrátane loginov - prístupov užívateľov . Databáza providera poskytujúceho pripojenie do internetu zaznamenáva tiež IP adresy užívateľov a ostatné identifikačné dáta. V prípade závažného porušenia pravidel, napríklad páchaním trestnej činnosti, je provider povinný vydať túto databázu orgánom činným v trestnom konaní.

Upozorňujeme, že každý užívateľ za svoje konanie plne zodpovedá sám. Administrátor môže zmazať príspevky, ktoré budú porušovať pravidlá diskusie, prípadne budú obsahovať reklamu, alebo ich súčasťou budú reklamné odkazy. Vydavateľ novín a redakcia nezodpovedá za obsah príspevkov diskutujúcich a nenesie prípadné právne následky za názory autorov príspevkov.

Pridať komentár
Bottom panel

© bratislavalive všetky práva vyhradené. Obsah novín je chránený autorským zákonom č. 618/2003 Z.z. a medzinárodným právom.
Prepis , šírenie, či ďalšie kopírovanie tohto obsahu alebo jeho časti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu vydavateľa alebo autora článku zakázané.
Design: © Mgr. Matej Fraňo Logo a názov novín: © Miloš Majko
Noviny sú aktualizované priebežne.
Články uverejnené na bratislavalive.sk neprechádzajú jazykovou korektúrou.
Redakcia a vydavateľ novín nezodpovedá za obsah autorov jednotlivých príspevkov. Redakcia a vydavateľ nenesie prípadné právne následky za názory autorov príspevkov a príspevky v diskusiách uverejnených v novinách.

Webdesign