Prihlásiť sa Prihlásiť sa | Registrácia Nová registrácia
Bratislava Live | Rescue Online | Sereď Online | Reportér 24


Dnes je 21. 10. 2017, meniny oslavuje: , zajtra
RSS Export článkov
Top panel
Expedicia  Za polárny kruh 2016
Označenie inzercie
Expedicia Cernobyl 2016
Označenie inzercie
RubrikyRubriky
ATELIER MAJKO
Označenie inzercie
Vysivanie na textil
Označenie inzercie
Sherlock Holmes
Označenie inzercie
INFOSLOBODA Transparentnosť v samospráve
Označenie inzercie
Karol Voltemar  - cesta okolo sveta na bicykli
Označenie inzercie
Bratislava na fotografiách
Označenie inzercie
Videá

21. september - Európsky deň bez úmrtia na cestách

815

MVSR |MM|  TISPOL je organizácia združujúca služby dopravnej polície európskych štátov s cieľom zabezpečiť medzinárodnú spoluprácu pri riešení najpálčivejších problémov na úseku bezpečnosti cestnej premávky prostredníctvom výmeny skúseností a poznatkov, spoločných dopravno-bezpečnostných akcií zameraných na konkrétne aktuálne problémy, vzdelávania založeného na výskume a informáciách, iniciovania a podpory výskumu, poskytovania policajného stanoviska založeného na overených riešeniach a pod.

V dekáde 2001-2010 sa v štátoch EÚ podarilo výrazne znížiť počet osôb usmrtených pri dopravných nehodách. Aj začiatok novej dekády priniesol optimistickú perspektívu, posledné 2 roky však trend znižovania následkov pri dopravných nehodách stagnuje. Vzhľadom na nepriaznivo sa vyvíjajúcu dopravnú nehodovosť a s cieľom upozorniť na to, že problém bezpečnosti cestnej premávky stále existuje, TISPOL sa rozhodol zrealizovať projekt, ktorý dodá problematike bezpečnosti väčšiu pozornosť, zainteresuje do nej jednotlivca adresným spôsobom a ktorá v konečnom dôsledku môže prispieť k tomu, že 21. september 2016 bude v Európe dňom, kedy na ceste nezomrie ani jediný človek a zároveň aj k tomu, že takýchto dní bude v Európe viac.

Každý môže prispieť vlastným vkladom do PROJEKTU EDWARD - Európsky deň bez úmrtia na cestách (z anglického „European Day Without ARoad Death“). Koná sa každoročne počas  Európskeho týždňa mobility  v dňoch 16. – 22. septembra. Staňte sa signatárom Záväzku k zlepšeniu bezpečnosti na cestách.

Situácia na Slovensku v podstate kopíruje európsky vývoj dopravnej nehodovosti aj jej následkov. V roku 2011 vláda Slovenskej republiky stanovila cieľ dosiahnuť v roku 2020 päťdesiatpercentné zníženie počtu osôb usmrtených pri dopravných nehodách oproti roku 2010. Aj u nás prvé tri roky dekády naznačovali, že jeho dosiahnutie nie je nereálne. Vývoj v ostatných dvoch rokoch, ako aj v aktuálnom roku však ukazuje, že cieľ je - jemne povedané - veľmi ambiciózny. Za sedem mesiacov tohto roka zahynulo na slovenských cestách 119 ľudí, 513 bolo ťažko zranených, 3252 ľudí utrpelo ľahké zranenie.

"ProjektCieľ Slovenskej republiky v oblasti bezpečnosti cestnej premávky však nie je len číslo, nie je len údaj pre štatistikov. Za týmto cieľom sa skrývajú ľudské životy. Smrť alebo zranenie ako daň za našu mobilitu? Takúto daň určite  neakceptujú obete dopravných nehôd – ani ich matky, otcovia manželky, manželia, deti, či priatelia. 

Dopravná nehoda nemôže byť považovaná za náhodu. Konanie človeka ovládajúceho stroj, ktorý sa v okamihu môže premeniť na smrtiacu zbraň, ale aj konanie človeka, ktorý ovláda svoje telo – ako chodec, nemôže byť náhodné. Na ceste sa nemá používať len auto, ale aj rozum a ľudskosť.

Ľudský faktor je príčinou dopravných nehôd v najväčšej miere – v r. 2015 z 4259 dopravných nehôd s následkom na zdraví a živote boli závadou komunikácie zavinené tri nehody, technická závada vozidla bola príčinou troch nehôd a stret so zvieraťom príčinou 59 nehôd. Dopravné nehody zavinené iným ako ľudským faktorom si teda v roku 2015 vyžiadali dva ľudské životy. Na cestách však v roku 2015 zahynulo 274 ľudí...

Polícia vykonáva dohľad – odhaľuje porušenie pravidiel cestnej premávky a sankcionuje ich porušenie. Možnosti dohľadu zmeniť správanie účastníka cestnej premávky však nie sú neobmedzené – policajt nemôže stáť na každom kilometri, sankcia za spôsobenie smrteľnej dopravnej nehody ešte nikomu nikdy život nevrátila.  

Cieľom Projektu EDWARD je, aby sa účastníci cestnej premávky zamysleli nad rizikami, ktorým na ceste čelia, nad nebezpečenstvom, ktoré možno sami spôsobujú a nad tým, ako môžu prispieť k zníženiu rizikovosti cestnej premávky. Ponúka šancu stať sa lepším vodičom, lepším cyklistom, lepším chodcom. Zdá sa, že dnes už neplatia z éry začiatkov motorizmu,  že zlý vodič je bezpečný dovtedy, kým nestretne iného zlého vodiča. Zlým vodičom je aj ten, kto počas jazdy spozná, že okrem jeho rozhodnutí platia aj fyzikálne zákony, že únava môže premôcť odhodlanie, že alkohol za volantom zabíja... Pri stretnutí so zlým vodičom (ale aj chodcom, cyklistom) nie je nikto bezpečný.

"Dopravná

Ak si myslíte, že sa správate na ceste tak, ako sa má, môžete to povedať nahlas a prihlásiť sa k záväzku na podporu projektu EDWARD internetovej stránke TISPOLu www.tispol.org/edward

Ak cítite potrebu stať sa lepším účastníkom cestnej premávky, môžete urobiť to isté.

 

Je to na Vás, je to Vaše rozhodnutie, Vaša osobná iniciatíva – preto má šancu na úspech!

 

ZÁVÄZOK K PROJEKTU EDWARD
MÔJ ZÁVÄZOK K ZLEPŠENIU BEZPEČNOSTI NA CESTÁCH


Sľubujem, že

 

  • budem mojej rodine, priateľom a kolegom pripomínať, aby dbali na zvýšenú opatrnosť na cestách,
  • budem pri jazde vozidlom používať predpísané osvetlenie vozidla,
  • budem jazdiť čo najbezpečnejšie a budem dodržiavať pravidlá cestnej premávky, či už za volantom alebo za riadidlami motocykla alebo bicykla,
  • budem obzvlášť ostražitý/ostražitá a pozorný/pozorná k potrebám chodcov, cyklistov, detí, starších ľudí a jazdcov na koňoch,
  • budem dodržiavať predpísané rýchlostné limity a jazdiť primeranou rýchlosťou, tak, aby to bolo bezpečné,
  • budem jazdiť mimoriadne opatrne v blízkosti škôl a v miestach so zvýšeným výskytom detí,
  • nebudem nikdy jazdiť po požití alkoholu, iných návykových látok a takých liekov, ktoré by mohli ovplyvniť moju schopnosť viesť vozidlo bezpečne,
  • budem pri jazde predvídať, čo sa môže na ceste prihodiť,
  • budem dodržiavať bezpečný odstup od vozidla jazdiaceho predo mnou,
  • budem vždy používať bezpečnostný pás a zabezpečím, aby všetci cestujúci v mojom vozidle počas jazdy rešpektovali predpisy o používaní bezpečnostných pásov a iných zadržiavacích zariadení,
  • nebudem nikdy používať mobilný telefón počas jazdy,
  • zabezpečím, aby som počas jazdy nebol/nebola rušený/rušená vonkajšími vplyvmi a aby som sa koncentroval/koncentrovala len na vedenie vozidla a na situáciu na ceste,
  • budem dobrým príkladom pre spolucestujúcich tým, že budem jazdiť pokojne a bezpečne.

Komentáre k článku:

Komentovať môžu:
registrovaní menom
registrovaní nickom
›VŠETCI‹

UPOZORNENIE: Zo strany vydavateľa novín ide o pokus zachovať určitú formu voľnej komunikácie – nezneužívajte túto snahu na osočovanie kohokoľvek, na ohováranie či šírenie údajov a správ, ktoré by mohli byť v rozpore s platnou legislatívou SR a EÚ alebo etikou.

Komunikácia medzi užívateľmi a diskutujúcimi ako aj ostatná komunikácia sa v súlade s právnym poriadkom SR ukladá do databázy a to vrátane loginov - prístupov užívateľov . Databáza providera poskytujúceho pripojenie do internetu zaznamenáva tiež IP adresy užívateľov a ostatné identifikačné dáta. V prípade závažného porušenia pravidel, napríklad páchaním trestnej činnosti, je provider povinný vydať túto databázu orgánom činným v trestnom konaní.

Upozorňujeme, že každý užívateľ za svoje konanie plne zodpovedá sám. Administrátor môže zmazať príspevky, ktoré budú porušovať pravidlá diskusie, prípadne budú obsahovať reklamu, alebo ich súčasťou budú reklamné odkazy. Vydavateľ novín a redakcia nezodpovedá za obsah príspevkov diskutujúcich a nenesie prípadné právne následky za názory autorov príspevkov.

Pridať komentár
Bottom panel

© bratislavalive všetky práva vyhradené. Obsah novín je chránený autorským zákonom č. 618/2003 Z.z. a medzinárodným právom.
Prepis , šírenie, či ďalšie kopírovanie tohto obsahu alebo jeho časti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu vydavateľa alebo autora článku zakázané.
Design: © Mgr. Matej Fraňo Logo a názov novín: © Miloš Majko
Noviny sú aktualizované priebežne.
Články uverejnené na bratislavalive.sk neprechádzajú jazykovou korektúrou.
Redakcia a vydavateľ novín nezodpovedá za obsah autorov jednotlivých príspevkov. Redakcia a vydavateľ nenesie prípadné právne následky za názory autorov príspevkov a príspevky v diskusiách uverejnených v novinách.

Webdesign